Není nic mimořádného, pokud na webové stránce naleznete možnost sdílet článek na některé z webových služeb, např. Digg, Delicious, Linkuj a podobně. Podobné funkce už byly na webových stránkách používány od začátku blogování a touhy umožnit sdílet obsah pomocí návštěvníků na dalších místech (budovat zpětné odkazy téměř zadarmo) a přivést tak další návštěvníky.
Dnes to není jiné, ba naopak. Podobné možnosti se stále rozšiřují, prvky dnešních webových služeb a sociálních sítí nabízejí více možností, více podob a více způsobů integrace. A tvůrcům obsahu na těchto webových stránkách téměř stroprocentní přísun dalších návštěvníků. Dnes téměř na každé webové stránce nalezneme tlačítko „Líbí se mi“ sociální sítě Facebook nebo tlačítko „Tweet“ mikroblogovací služby Twitter. Dnes také představil své další tlačítko (mimo jiné má například i tlačítku pro možnost stránku „Buzznout“) +1 společnost Google.
Sociální sítě ano, ale světový vyhledavač?
Když si tak vzpomínám na plány Google vybudovat konkureční sociální síť a pokus oslabit vzrůstající vliv sítě Facebook, mluvilo se o mnohém. Pokusem byl odkup sociální sítě Orkut, vytvoření „propadáku“ Google Buzz a poté se mluvilo o něčem, co v prvotině mělo název GoogleMe a vypadalo to jako nová sociální síť postavená na službách a API společnosti Google. Pak se ale objevil opět nový název Google +1.
Nyní zprávy ohledně sociální sítě od společnosti Google utichly, ale objevil se nový prvek – tlačítko +1, které označí ve vyhledávání zajímavé webové stránky a zobrazí v profilu, který mohou vidět přátele toho, kdo takový web označil. Vlastně Google nepotřeboval vytvořit sociální síť, neboť ze svých služeb samotných udělal sociální síť, kterou používají miliony lidí.
Od dnešního dne je tak možné toto +1 tlačítko možné integrovat do svých webových stránek a dovolit tak svým přátelům webové stránky, které se Vám líbí. Skvělý sociální prvek a přímo ve vyhledavači, kde bude (podle dosavadních zdrojů) počet +1 hodnocení ovlivňovat výsledek vyhledávání.
Přivěďte nové návštěvníky, udržujte v pohybu i ty stávající
Někdo může v integraci prvků sociálních sítí vidět odpor. Někdo je odpůrcem Facebooku, tak na svou stránku prvky této sítě neumístí. Pokud bude mít zajímavý obsah, můžete se tak připravit o další návštěvníky. Na sociálních sítích je možné sdílet odkazy manuálním vložením, ale přeci jen stisknutí jednoho tlačítka, které provede tuto operaci automaticky.
Hlavním cílem implementace sociálních prvků je také upozornit další návštěvníky na zajímavý obsah a to pomocí, pro případné návštěvníky, díky důvěryhodné osobě ukryté v příteli, kterého mají v dané sociální sítí (v této části by se dal i vyhledavač Google označit za sociální síť, neboť kontakty jsou řazené jako přátelé a mohou sledovat tlačítka +1, hlášky na Google Buzz a je možné jim směrovat jednoduše emaily).
Není to žádná novinka … ale které všechny použít?
Pokud se podíváme na dnešní webové portály, webové stránky nebo weblogy, snad na každém nalezneme „lajkovací a twítovací“ tlačítka a nejen ty. Není to tedy nic nového, psát o umožnění sdílení obsahu webových stránek pomocí prvků sociálních sítí. Problém spíše vidítm v tom, víceméně už od začátku tvorby webových stránek a příchodu možnosti sdílet obsah pomocí sociálních sítí nebo pomocí distribuovacích služeb (a jim podobných), které všechny služby využít pro sdílení? Jiné je to v USA, jiné je to v České republice. Například já neznám nikoho, kdo by využíval např. Technorati a jestli tam má smysl odkazovat obsah zaměřený na českého uživatele.