Některé věci bych nedělal ani za milion

Nedávno jsem dostal nabídku práce pro jednu finanční společnost, která poskytuje půjčky a další finanční služby. V podstatě hned jsem jí odmítl. Stejně jako odmítám všechny podobné.

Mám totiž určité zásady a cíle, kterých se snažím držet. Nejen jako člověk, ale také jako designér. A nechci se podílet na věcech, které lidem příliš „neprospívají“ a které jim mohou v důsledku uškodit. A to za žádnou cenu, ani kdyby mi nabídli milion. Přečíst celé

Jak pomocí diagramů rozmýšlím návrh řešení

Když jsem na jednom ze srazů Frontendisti.cz povídal o tom, jak v GoodData spolupracujeme s vývojáři, na jeden snímek reagoval jeden z účastníků tak, že podobný diagram nikdy od designéra neviděl.

Ukazoval jsem na něm tzv. formal process flow diagram (vývojáři jej určitě znají). Který popisoval a definoval fungování jedné z připravovaných GoodData aplikací.

Běžně podobné diagramy při návrhu používám. Protože díky nim mohu poměrně snadno rozmyslet, ucelit a navrhnout jak samotné flow, tak i interakce, stavy, atp. A ve výsledku tak připravit detailní a ucelený návrh řešení. Přečíst celé

Prototypování není o nástroji

Na mnoha webech často čtu srovnání různých nástrojů na tvorbu digitálních prototypů. Mnohokrát jsem se také účastnil diskuzí o tom, který nástroj je nejlepší a proč. I v GoodData jsme se o tom několikrát bavili.

Jeden čas jsem také hledal jeden „ultimátní“ nástroj na prototypování. Díky čemuž jsem jich vyzkoušel poměrně hodně. Ať už byly výsledkem propojené mockupy, naklikané interaktivní stránky a nebo přímo nakódované prototypy.

Myslím si ale, že některé nástroje nejsou vždy vhodné. A designér by si měl vždy vybrat takový nástroj, díky kterému bude efektivní. Protože prototypování není o nástroji, ale o tom vyzkoušet a ověřit daný návrh. Přečíst celé

Dobrý a špatný design

Nejen designéři často diskutují o tom, zda je konkrétní design dobrý nebo špatný. A často stačí jen málo k tomu, aby řešení zcela odsoudili. Sám se s tím velice často setkávám během produktových a designových diskuzích.

Tento přístup hodnocení se mi příliš nezamlouvá. Myslím si totiž, že takové hodnocení je z pohledu designéra až příliš „omezující“. Ubírá nám totiž možnosti v komunikaci a další práci, například zlepšování návrhu.

Zároveň vidím obrovský rozdíl mezi dobrý a špatným designem. A není to jen o tom, zda je UI použitelné, ale že špatný design je i perfektně vyrobený produkt, který nikdo nepoužívá.

Věřím, že pokud si takové rozdíly uvědomíme, můžeme pak lépe identifikovat jednotlivé problematické body. A poučit z nich pro naší další práci a pro lepší návrhy. Přečíst celé

Zapojte ostatní lidi do návrhu řešení

Na jednom ze srazů Frontendisti.cz jsem povídal o tom, jak v GoodData spolupracujeme s vývojáři na návrhu našich produktů. (Podívejte se na prezentaci Designeři a vývojáři – jak efektivně spolupracovat?)

Osobně věřím tomu, že vytvořit skvělý produkt může pouze skvěle fungující tým. Ve kterém všichni chápou, co se řeší, proč a pro koho a jaké jsou možnosti. Jenže jsem si všiml, že nemalé množství designérů má problém s dalšími lidmi spolupracovat.

Pro mě osobně je spolupráce s týmem a dalšími lidmi velice důležitá – řekl bych až klíčová. Je totiž potřeba mít stejný pohled a táhnout za jeden provaz. A mít tak skutečný zájem vytvořit něco skvělého. Přečíst celé

Používejte příběhy v designu

Každý designér na návrhu často spolupracuje s mnoha dalšími lidmi. Nebo jim alespoň komunikuje své nápady a návrhy na řešení. Například, aby se shodli na tom, že je daný problém dostatečně podchycen. A aby jim – nebudeme si lhát – navržené řešení prodal.

Ať už je to jakákoliv situace, designér musí zajistit, že všichni zúčastnění budou na stejné lodi a návrh řešení pochopí. K čemuž může skvěle využít příběhy, na kterých problém představí a ukáže, jak návrh funguje a jakým způsobem lidem pomůže. Přečíst celé

Volte správný designový přístup pro co nejlepší řešení

Design aplikací se od designu webových stránek v mnohém odlišuje. Typicky jde o interaktivní produkty, u kterých je velice důležité správně navrhnout všechny interakce. Zatím co u webových stránek jde primárně o obsah. (Jednoduše řečeno.)

Nedávno jsme v GoodData diskutovali konkrétní případ UI elementu pro nové dashboardy. Na stole jsme měli několik variant pro řešení všech možných stavů. A já jsem si během této diskuze uvědomil, že jsme se nikdy nebavili o možných přístupech k řešení podobných věcí.

Jako designeři nad návrhem určitým způsobem uvažujeme. Vždy máme určité možnosti, osobnost, cítění, atp. Což se v konečném návrhu určitým způsobem projeví. A výsledek může pozitivně i negativně ovlivnit. Přečíst celé

Jak se může neodborník vyjádřit k barvám produktu?

Před pár dny jsme v GoodData vedli debatu o naší barevné paletě a jejímu využití pro různé elementy, části, atp. Nebyla to ani první, a ani poslední podobná debata.

V takových diskuzích si nejsem nikdy příliš jist. Protože, nestydím se to říct, na barvy a podobné věci nejsem zrovna odborník. A mám spíš určité teoretické znalosti, osobní styl a preference. (Jako designér se zaměřuji na jiné aspekty designu, než je vizuální forma.)

Na druhou stranu je pro mě toto téma velice důležité. Protože pro mě nejsou barvy jen ten finální puntík, ale důležitá část, se kterou je nutné počítat už od začátku návrhu. Přečíst celé

Empatie – nejlepší nástroj designéra

V poslední době často přemýšlím nad tím, proč je výzkum tolik opomíjenou součástí designu. Sám jsem zažil, že je mnohdy složité jej prosadit – roli hrají čas a peníze. Zažil jsem ale taky, že pokud jej neděláte, důsledky jsou často mnohem dražší.

Zároveň to ale trochu vnímám i tak, že designeři zcela nechápou jeho přínos. Jak jsem psal v článku Výzkum je nedílná součást designového procesu, měli bychom místo výmluv hledat spíš příležitosti. Jenže jak, když ne každý ví, co mu to může přinést? Samozřejmě jde navrhovat i bez toho, ale je nutné počítat s určitými riziky.

Zamyslel jsem se nad tím, co můžeme díky výzkumu získat – nejen dostatek informací, ale i inspirace a především empatie. Což je, nejen podle mě, nejsilnější „nástroj“ designéra. Díky kterému můžeme tvořit produkty, které nejen že dávají smysl, ale mohou samotné řešení posunout na novou úroveň. Přečíst celé

Řešte problém kratší dobu, ale o to intenzivněji

Když jsem s designem začínal, vždy jsem chtěl mít co nejvíc prostoru na tvorbu návrhů řešení. Chtěl jsem se pořádně zanořit do problému a nechtěl jsem dělat nic jiného. A vím, že tímto způsobem fungují (nejen) další designeři.

Dnes si ale nejsem jist, že je to ten nejlepší postup. V podstatě si myslím, že to může výsledným návrhům docela uškodit. Dost jsem totiž s postupem experimentoval a skončil jsem u opačného přístupu. A designuje se mi mnohem lépe. A i výsledky jsou podle mě lepší.

Mnohem více mi vyhovuje svou práci rozdělit na kratší úseky. Nebo zapojit do více lidí – nejen designérů. A klidně pracovat na více věcech zároveň. Nejen že získám více nápadů (i od ostatních), ale nápady mají také čas uzrát. A já tak mohu vybrat skutečně ty nejlepší. Přečíst celé