Design do kapsy aneb informace o designu na jednom místě

Během své designérské kariéry jsem nasbíral spoustu zajímavých informací, materiálů, inspirace, atp., které neustále při své práci využívám. Často potřebuji najít něco konkrétního, protože vím, že to mám někde založené.

Vše jsem si uchovával na různých místech a po nějaké době mi to přišlo celkem neefektivní. Proto jsem si začal vše postupně začal přenášet do soukromé wiki, ve které jsem se informace organizoval a kategorizoval podle různých kritérií.

Pak mě ale napadlo, že by se to mohlo hodit i ostatním. Přeci jen jsem sbíráním všech těch materiálů strávil nějaký čas, tak by možná nebylo špatné ostatním usnadnit práci a nasdílet jim vše, co mám. Proto jsem někdy koncem roku 2018 spustil webísek Design do kapsy.

Přečíst celé

Nástroj za vás lepší design neudělá

Před pár měsíci na mě na LinkedIn vyskočil příspěvek od Interaction Design Foundation, který jako teaser na jeden z jejich článků napsal, že „nástroje nedělají design – ale vy ano!“. (Podívejte se na originální příspěvek.)

Proč se nad tím pozastavuji? Občas mi někdo napíše, že začíná s designem a jestli bych mu pomohl s rozjezdem, nebo když čtu různé komunitní diskuze a články. Všude se ptají na to, který nástroj je nejlepší, případně že už nějaký nástroj používají a chtěli by se v něm zdokonalit, tak jaké jsou nejlepší kurzy, atp.

Mám z toho pocit, že se zbytečně soustředíme na nástroj a často ani pořádně nevíme, co je design, jak k němu přistupovat, atp. Dost lidí pak podle mě zbytečně pálí čas tím, že nezačínají tím nejdůležitějším – jak udělat dobré návrhy. Protože design prostě není o nástroji.

Přečíst celé

Všechno nejlepší k 10. narozeninám

Je to k neuvěření, ale v září 2020 můj blog oslavil už 10 let. Všechno nejlepší! Bohužel jsem blogování na čas utlumil (psal jsem v minulém článku) a tento milník mi úplně vypadl z hlavy.

Abych se přiznal, vůbec jsem nečekal, že mi to takhle dlouho vydrží. Sice si dám občas pauzu, ale své postřehy, zkušenosti a nápady se snažím předávat neustále dál. A opravdu doufám, že mi to ještě nějakou dobu vydrží.

Když se tak zpětně ohlížím, můj blog prošel poměrně slušným vývojem. Nejen co se týče nějakých „technikálií“ a vzhledu, ale taky ve smyslu obsahu a mého pohledu na něj. Říkám si, že když byly ty narozeniny, že bych se mohl o nějaké zajímavosti podělit.

Přečíst celé

V roce 2021 chci opět budovat své designové dovednosti

Rok 2020 skončil a i já se rozhodl trochu bilancovat. Věcí na rekapitulaci a poučení je letos poměrně hodně – jak z osobního, tak i profesního pohledu.

Je samozřejmě jasné, že to pro nikoho nebyl zrovna lehký rok. Já sám jsem v jeho polovině pocítil menší krizi, ze které jsem se začal vzpamatovávat až někdy v prosinci.

Upřímně řeknu, že v roce 2021 nečekám nějaké závratné změny. Chtěl bych do něj ale vykročit s novou silou a jasným cílem. Hlavně takovým, díky kterému budu opět o kousek lepším člověkem a designérem.

Přečíst celé

Informace o UX sdílím všem kolegům v rámci naší Confluence

Musím přiznat, že ještě než jsem začal s designem, byl jsem poměrně chaotický. Neměl jsem ve věcech příliš řád a měl jsem v nich celkem nepořádek. Sám jsem se v tom vyznal, ale pokud do toho nahlédl někdo „z venku“, situace se trochu zkomplikovala. Naštěstí jsem se trochu poučil a naučil se věci organizovat.

Z mého pohledu je důležité mít vše dobře roztříděné a zorganizované. Nejen co se týče designérské práce. Osobně to vidím jako důležité, když třeba zpětně hledám nějaké informace z dřívějška nebo potřebuji někomu něco poslat. V Cimpress jsem si to ještě trochu ulehčil a v naší Confluence jsem udělal UX space pro oblast Logistiky. Lidé tak zde najdou vše, co se týče designu.

Přečíst celé

Když chaosu začne opět vládnout řád

Před začátkem karantény v půlce března jsem měl svůj život docela jasně nalajnovaný tak, abych vše stíhal. Tedy rodinu, práci, vzdělávání a sport.

Jenže karanténa mi to trochu nabourala a dost věci jsem omezil. Nechtěně. A až před pár týdny jsem si uvědomil, že bych mi dost věci chybí a že bych měl opět začít svůj čas trochu řídit.

Díky principu bloků a budování mini-zvyků jsem opět začal plnit to, co bych chtěl. Za poslední týden jsem tak, vedle každodenních věci, přečetl 2 knížky, dokončil 5 on-line kurzů a napsal 2 články.

Přečíst celé

Tvořím slovník názvosloví nejen pro lepší použitelnost

Jedním ze základních prvků dobře použitelného produktu je jazyk, kterému budou lidé – kteří budou daný produkt používat – rozumět. Ať už jde o pojmy, výrazy nebo vlastně jakékoliv texty.

Od začátku mého působení v Cimpress se občas ocitám v tak trochu jiném vesmíru. Navrhuji produkty pro něco, s čím jsem (až na občasnou brigádu při studiích) nepřišel do styku – tedy nástroje pro řešení logistických procesů.

Je to specifická problematika. Docela komplikovaná. Lidé v ni využívají určité termíny, názvosloví a tak dále. Abychom v tom právě měli interně pořádek, využívali jsme termíny jednotně a lidé produktům rozuměli, začal jsem pracovat na interním slovníku pojmů.

Přečíst celé

Svět se kvůli pár designovým problémům nezhroutí

Když na něčem pracuji, vždy chci podávat alespoň 100% výkon. Platí to samozřejmě i v případě designu. Proto se mnou občas prožene pocit viny, když se nemůžu věnovat všemu, co by potřebovalo mou pozornost.

Vzpomínám si třeba na několik případů, kdy mi šéf trochu vyčítavě říkal, že jsem dovolil určitou věc vypustit ven (myšleno jako v tak špatné kvalitě). Dovolil, protože jsem měl důležitější věci na práci a zároveň jsem řešil další 2 produkty.

Jako designéři jsme zodpovědní za design produktů. To je jasné. Jsme ale také jsme jenom lidé a kolikrát toho řešíme tolik, že nemůžeme prostě vše stíhat. A musíme – chtěl nechtě – dělat všemožné ústupky a občas něco „přehlédnout“.

Podobně to máme i v Cimpress. Práce je tolik, že vše nestíháme pokrýt. Dohodli jsme se proto na určitých pravidlech a postupu. Hlavně o tom, jak budeme řešit priority s společně postupovat při návrhu.

Přečíst celé

Jak jsme hledali nová typografická pravidla

Před začátkem Vánočních svátků jsme s v rámci UX v Cimpress zamysleli nad tím, co můžeme udělat se stávající typografií. Už nějakou dobu jsme cítili, že to není to pravé ořechové. Zároveň jsme věděli, že se s ní vlastně nikdy nic nedělalo.

Aktuálně je vše postavené nad CSS framework Bootstrap. Bez nějakých větších úprav. Takže v podstatě nedefinuje nic dalšího kromě velikostí fontů, výšky řádků, atp. I když je to fajn základ, pro nás to není dostačující.

Mrkli jsme se na to, jak typografii zlepšit a získat tak nejen hezčí a čitelnější výstupy, ale zároveň jak bychom si mohli usnadnit práci při návrhu a vývoji. A jak vlastně ji tak standardizovat napříč platformou, kterou vyvíjíme.

Přečíst celé

Životopis by měl být jednoduchý, portfolio zase popisné

Nedávno jsem ve své čtečce četl článek 5 Secrets To Design An Excellent UX Designer Resume and Get Hired. Zaujalo mě tam několik bodů, nad kterými jsem se pozastavil.

Vlastně jsem začal přemýšlet nad tím, jaký je vlastně můj životopis a zda je dobrý – zda by mě na základě něj přijali (což už se párkrát stalo). Jenže ono to není jen o životopisu, ale hodně i o portfoliu, na které bohužel spousta lidí zapomíná.

Přečíst celé