Pomocí scorecards chci zlepšit vývoj našich produktů

Před nějakou dobou jsem psal o tom, že se snažím tvořit tzv. UX Wall – tedy místo, na které bych sdílel různé UX věci. Především kvůli tomu, abych budoval lepší vnímání UX ve společnosti (v mém případě alespoň v rámci pražské kanceláře).

Rozhodl jsem se také konečně realizovat tzv. Scorecards, pomocí kterých chci ostatním ukázat to, jak si naše produkty stojí a více propagovat měřené a sledované metriky a ukazatele. A vlastně tak ve výsledku pomoct kolegům chápat, co děláme, pro koho a jak nám to jde.

Přečíst celé

Používejme prvky rozhraní konzistentně podle kontextu

Vždy jsem přemýšlel nad tím, jak udělat uživatelské rozhraní skutečně jednoduché, snadno naučitelné a příjemné na používání. O to by nám designérům mělo jít především (včetně pár dalších věcí). Snažím se tedy do svých návrhů základní principy jako jsou gestalt psychologie, srozumitelný jazyk, konzistenci a tak dále.

Už nějakou dobou přemýšlím právě nad zmíněnou konzistencí. Hlavně nad tím, do jaké míry musí být vše naprosto stejné (konzistentní). Na základě mnoha testování použitelnosti a sledování dat musím říct, že na ní neměli tolik lpět a spíš se – v případě UI prvků – zaměřit na kontextovou konzistenci.

Přečíst celé

Díky pravidelnému měření můžeme naše produkty postupně zlepšovat

O využívání dat v designu už jsem se alespoň jednou zamýšlel, například v článku Pro design nejsou data jen o analytice. Analytika je ale určitě taky důležitá, protože vědět, jak lidé používají námi navrhované produkty je podle mě základem práce každého designéra, respektive produkťáka. Přeci jen když něco děláme, měli bychom vědět, jaké má naše práce dopady.

V Cimpress už nějakou dobu každý měsíc sleduji, jak lidé naše aplikace používají. Sleduji jak konkrétní ukazatele, tak i detailní přehled v rámci jednotlivých aplikací. Mám díky tomu lepší představu o tom, jak lidé nástroje používají. Což mohu zároveň využít pro konkrétní designová rozhodnutí a návrhy na změny.

Přečíst celé

Jak jsme tvořili proto-persony s využitím interních znalostí

Před pár lety jsem napsal článek o tom, že bychom se neměli bát popisovat cílovou skupinu s využitím person. Psal jsem samozřejmě, jak Martin Kopta na Twitteru poznamenal, o využití proto-person, které mohou dobře posloužit do začátku.

Od té doby co jsem nastoupil do Cimpress, tak slýchávám v diskuzích různé role lidí, které naše produkty používají. Bohužel o nich, co jsem se bavil s kolegy, máme různé představy. Zároveň máme pouze základní představu o tom, jak bychom jim měli pomáhat.

Říkal jsem si tedy, že persony by nám mohli docela pomoct. Proto jsem si vytvořil konkrétní plán, jak jich dosáhnout. Začal jsem však tím, že jsem vytvořil proto-persony s využitím existujících znalostí, které lidé ve firmě mají.

Přečíst celé

Emoce musí jít v UX stranou

Po nějaké době konečně dokončujete nové návrhy. Zabralo vám to pár dní a vy máte radost, co jste vymysleli. Očekáváte, že ostatní potěšíte a že budou nadšení. Takže se s chutí připravujete na prezentaci návrhů kolegům (nebo klientovi).

Prezentace začala. Lidí vás poslouchají, občas si někdo udělá poznámku. Vypadá to, že vaše návrhy ostatní zaujaly. Skončíte s prezentací a začíná diskuze. Lidé vám pokládají doplňující otázky, dávají vám zpětnou vazbu. K pár věcem mají výhrady a vy začínáte návrhy bránit. Schůzka končí a vy sklesle (a trochu naštvaně) odcházíte s tím, že musíte návrhy předělat.

Je vám to povědomé? Stává se to. Emoce nás velice snadno uchvátí. Prostě to k nám neodmyslitelně patří. Myslím si ale, že bychom je ale měli trochu ovládat a nenechat se příliš strhnout, protože to pro nás nemusí mít úplně pozitivní důsledky.

Přečíst celé

Jak se snažím sjednotit způsob, jakým v produktech využíváme ikonky

V rámci platformy, kterou v Cimpress vyvíjíme, mohou firmy řešit kompletně všechno pro svůj byznys – od objednávky až po dodávky dopravcem. Já aktuálně pracuji právě na aplikacích pro nastavte i a správu logistických procesů.

Když jsem do firmy nastoupil, dost aplikací pro logistiku již existovalo. Postupně je tedy rozvíjíme, zlepšujeme a vychytáváme různé mouchy.

Například jednou z věcí, které jsem se v poslední době věnoval (a nejen já) bylo sjednocení využívaných ikon. Za těch pár let se v tom udělal hrozný nepořádek – využívají se různé sady, různé ikony pro stejnou věc, atp. Chtěl jsem tomu dát trochu řád, zjednodušit logiku a všem nám usnadnit práci a lidem usnadnit učení.

Přečíst celé

Hledejte tým, pokud s UX teprve začínáte

Pravidelně si procházím různé nabídky pro UX designéry. Často zahlédnu takové, kde hledají prvního (případně jediného) designéra, který ve firmě UX kompletně zastřeší. Sám jsem několik takových nabídek samozřejmě také dostal.

Sám jsem v takovém nastavení nikdy nepracoval. Vždy jsem k sobě měl alespoň jednoho dalšího člověka. V začátcích mé „kariéry“ mi ale taková možnost – tedy být první – vždy připadala jako zajímavá výzva. Tedy hlavně to, že bych mohl UX do firmy pomoct zavádět.

Nikdy to ale nedopadlo. S odstupem času musím říct, že jsem za to docela rád. Tenkrát by to pro mě nebylo rozhodně to pravé. Neuměl jsem v designu správně chodit a věřím, že by mi to docela uškodilo jak po stránce rozvoje, tak i po stránce fungování.

Přečíst celé

Designovat vzdáleně chce trochu jiný mindset a hlavně trpělivost

Občas zahlédnu nějaké diskuze či dotazy na téma, jaké to je pracovat vzdáleně a být efektivní. Samotného mě to vždy zajímalo, protože jsem již několikrát řešil případnou vzdálenou spolupráci s nějakou firmou.

Sice dnes v Cimpress nepracuji 100% vzdáleně, ale dost často takto funguji – mám totiž dost přímých kolegů mimo ČR a v jiné časové zóně. Dost času tedy trávím samostatnou prací, výměnou zpráv na různých kanálech, atp.

Co jsem právě viděl v těch diskuzích či otázkách, lidé si se vzdálenou prací občas neví rady. Podle mě to žádná věda není a v podstatě k ní lze přistupovat úplně normálně. Musím ale říct, že je potřeba si na to trochu zvyknout, mírně svůj styl práce přizpůsobit a hlavně být více trpělivý.

Přečíst celé

Nový design se nám fakt povedl, nikdo si totiž nestěžoval

V jednom z posledních článků jsem psal o tom, jak jsme v Cimpress zlepšovali jednu z našich aplikací. Před pár týdny jsme změny konečně kompletně spustili.

I přes to, že jsme dělali několik testů, měl jsem před spuštěním nové verze trochu obavy. Část aplikace jsme docela zásadně změnili a lidé přeci jen nemají změny příliš v lásce.

Nakonec to dopadlo dobře. Po spuštění jsme měli uši nastražené a oči na stopkách a nesetkali jsme se s žádnými stížnostmi. Redesign tedy dopadl úspěšně, nebo ne? Co jsem ale zatím zjistil, ono to nemusí být tak růžové.

Přečíst celé

V pravidlech a komponentách Design systému mám tendence být docela striktní

Dnes je celkem běžné využívat pro návrh UI nějakou knihovnu prvků, případně mít vytvořený kompletní Design Systém. Z vlastní zkušenosti mohu říct, že to ušetří to hodně práce a starostí – například ve smyslu konzistetního UI nebo jednoduchosti vývoje.

Osobně jsem příznivcem určité jednoduchosti a proto mám tendence být při návrhu pravidel nebo samotných komponent docela striktní. Nejsem zrovna fanoušek různých variant – například velikostí nebo tvarů – protože zbytečně komplikují nejen práci, ale následně i samotný produkt.

Přečíst celé