V poslední době se již tolik nemluví o optimalizacích webových stránek pro různé webové prohlížeče, tzv. cross-browser optimalizace. Spíše jsou zmiňovány nástroje, které tyto postupy usnadňují.
Tyto postupy se staly samozřejmou součástí pracovní náplně každého kodéra a díky dnešním moderním prohlížečům to není taková dřina – tedy pokud mluvíme o optimalizaci webu pro desktopové prohlížeče (mobilní prohlížeče by měly mít „svůj“ web).
Avšak sledováním zastoupení samotných prohlížečů na svém webu zlepšíte situaci nejen sobě, ale především i zákazníkům – neboť ty nemůžete nutit, aby používali určité prohlížeče.
Sledujte zastoupení na svém webu
Pokud se rozhodujete, pro jaké prohlížeče web optimalizovat a chcete se zaměřit pouze na nejnovější verze prohlížečů, může to způsobit značné finanční ztráty a frustrovat zákazníky. Proto je důležité pečlivě sledovat vlastní web.
Povědomí o globálních trendech zastoupení prohlížečů je určitě velice užitečné, ale tato znalost není klíčová. Situace se mění podle regionů, například v České republice je jiné zastoupení než ve Spojených státech:
Statistiky z českých sledovacích nástrojů jsou téměř totožné, jako nabízí StatsCounter. Data jsem použil z důvodů jednotnosti metodiky sběru dat a shodného přehledu ve srovnání se zahraničím.
Jiné bude také zastoupení prohlížečů na různých typech webů, například na informačním webu a e-shopu s elektronikou, jak ukazují obrázky vyhodnocení v Google Analytics:
Proto je důležité se zaměřit na detailní sledování vlastního webu – návštěvníků a jejich počínání.
Pouhé sledování konverzí nestačí
Potřeby návštěvníků mohou být různé, samozřejmě i podle typu webu. Pokud se zaměříme na eshop, návštěvníci:
- Srovnávají ceny s konkurencí.
- Hledají produkt, který by pro ně byl nejvhodnější.
- Zajímají se o konkrétní produkt.
- Preferují určitého výrobce a hledají zajímavé produkty.
Výčet potřeb samozřejmě není úplný, ale pro základní představu to stačí.
Protože návštěvníci mají různé technické znalosti a zkušenosti s internetem, nemůžeme je nutit k používání určitých prohlížečů. Možnost změny prohlížeče nemusí být vždy snadná a může je k tomu vést mnoho faktorů, například:
- Nemají důvod prohlížeč měnit za jiný.
- Nemají dostatek znalostí o různých prohlížečích.
- Nemají potřebné znalosti pro změnu prohlížeče.
- Z technických důvodů nemohou prohlížeč změnit.
Z toho důvodu je důležité sledovat i prohlížeče s významným počtem návštěv, i když je to stará verze prohlížeče.
Jak jsem zmínil v úvodu, dnes je trendem zaměřit se na nejnovější webové prohlížeče a pro ně stránky optimalizovat. Podívejme se zapojení na starších verzí prohlížečů, například Internet Explorer 6 a 7 nebo Firefox 3.6 (u kterého nedávno Mozilla oznámila konec podpory) na eshopu:
I tyto starší verze prohlížečů stále generují vysoký počet návštěv.
Pokud na webu sledujeme výkonnost prodeje a máme nastavené e-commerce, můžeme zjistit průměrnou cenu jedné objednávky v rámci celého webu – například 5 000 Kč.
Zaměříme na stejný časový úsek – tedy listopad 2011 až leden 2012. Pokud by byla optimalizace pro starší prohlížeče na webu pozastavena, zákazník by se nemusel dostat k dokončení objednávky a klient může být připraven o následující sumy (počítáno jako: počet návštěv × průměrná cena objednávky):
- Pro Internet Explorer 6 – 7 205 000 Kč,
- Pro Internet Explorer 7 – 36 875 000 Kč,
- Pro Firefox 3.6 – 81 145 000 Kč.
To už jsou poměrně velké sumy a vytvářejí poměrně velké riziko finančních ztrát. Zákazník by se totiž nestaral o nefunkční web a šel by nakoupit jinam.
Konverzní poměr většinou není 100%, ale v řádech jednotek procent. V našem případě je poměr 1.5 % a ztráty by byly (počítáno jako: počet návštěv × průměrná cena objednávky × 0.015):
- Pro Internet Explorer 6 – 108 075 Kč,
- Pro Internet Explorer 7 – 553 125 Kč,
- Pro Firefox 3.6 – 1 217 175 Kč.
A to také nejsou zrovna malé částky.
V případě, že by se na webu sledovaly pouze konverze, mohlo by vyplynout, že konverze jsou prováděny v prohlížečích:
- Internet Explorer 8,
- Google Chrome (libovolná verze),
- Firefox 4 a novější,
- Opera 10.50 a novější.
A pro ty následně web optimalizovat (jsou to nejnovější verze prohlížečů a jejich podpora je velice snadná).
Co ale ostatní prohlížeče? Bez optimalizace může nastat mnoho problémů, například:
- Rozložení stránky je rozhozené.
- Důležité funkce webu jsou špatně viditelné.
- Některé skripty nefungují.
To by mohlo zapříčinit, že zákazník nemůže nákup uskutečnit. Nákupní proces v tomto případě bude vypadat nějak takto:
V případě zjištění podobných situací je důležité web otestovat pro různé prohlížeče. Využít můžete mnoha nástrojů, některé v článku Testování napříč prohlížeči.
Obrázek nákupního procesu slouží pro ilustraci, v Google Analytics bohužel nelze segmentovat vizualizace cest natavených cílů a bylo by nutné využití některého z dalších analytických nástrojů, např. Paditrack.
Závěr
Stav na našem trhu je však o něco odlišný a je dobré se zaměřit na vlastní web a jeho sledování. I v případě trendu snižování podpory pro určité prohlížeče je důležité zjistit co nejvíce podrobností o procesech.
Rád bych také poděkoval Pavlovi Jaškovi za pomoc a korektury.
Hezký článek. Díky.