UX není pouze o tom, že bychom někdy v koutě kreslili barevné obrázky a věřili, že se z nich ostatní posadí na zadek. Jak jsem se zmínil například v článku Design musíme chápat jako součást byznysu, naší prací je zároveň i komunikace, přesvědčování, evangelizace, atp.
Co tak přemýšlím, vždy jsem vlastně musel o pozici UX tak trochu bojovat a neustále o své práci šířit povědomí. Chtěl jsem totiž ostatním ukázat, co děláme, jak a proč. Hlavně kvůli tomu, aby se nám lépe pracovalo a dodávali jsme lepší výsledky.
Osobně si myslím, že je důležité (a často užitečné) s ostatními sdílet, na čem jako pracujeme a jaké to má dopady. Proto jsem v Cimpress začal budovat tzv. UX Wall, pomocí které chci ostatním ukázat na čem pracujeme, předat zpětnou vazbu od uživatelů a vlastně vůbec otevřeně sdílet cokoliv ohledně UX.
Ať víme, co od UX očekávat
V Cimpress, jako v jakékoliv jiné firmě, panují na UX různé názory. Najde se tu poměrně i hodně lidí, kteří s UX nemají téměř žádné zkušenosti a neví, co od nás čekat a s čím jim můžeme pomoct. A to nejen v ČR, ale i v ostatních kancelářích.
Už kolikrát jsem zažil různé diskuze o tom:
- Proč některé věci dělat.
- Že je něco složité.
- Nebo že my jsme přece experti a měli bychom říkat, jak by se dané věci měli používat.
Díky tomu nám často trvalo, i přes veskerou snahu, pohnout se z místa.
Vždy jsem se snažil, aby spolupráce v týmech fungovala. Postupným procesem bych tedy rád vybudoval lepší porozumění a vnímání designu a kolegy ideálně zapojil do veškerého dění. Včetně možnosti přinášet nápady na řešení, ptát se na různé věci a vidět, jaké to přináší výsledky.
Aby to mělo smysl a fungovalo to, je potřeba mít to přímo na očích a snadno na dosah místo toho, abych to bylo zakopané někde v hlubinách Confluence. Proto jsem si v kanceláři tak trochu přivlastnil jednu ze zdí a začal na ní vylepovat nejen rozpracované návrhy a začal tak budovat zmíněnou UX Wall.
Na jedné ze zdí sdílím naši práci
Vzpomínám si, jak jsem chtěl kolegům v GoodData předat co nejvíce zpětné vazby od zákazníků a lidí, kteří naše produkty používali. Jako nejsnazší možnost mě tehdy napadlo, že bych vše mohl vytisknout na papír a vylepit na zeď.
Na papír jsem vždy vytiskl konkrétní komentář a vylepil jsem jej na zeď v naší kanceláři, abychom to měli na očich a kdokoliv se na to mohl podívat. Proto jsem i záměrně vybral prostor co nejblíže dveřím.
Vzpomínám si, že se lidé u zdi zastavovali a četli si, co jsme na zdi měli a že jsme jednotlivé komentáře společně diskutovali.
V Cimpress jsem začal podobně. Na jednu stěnu poblíž chodby jsem začal dávat aktuální návrhy. Rád bych totiž ostatním ukazoval například:
- Na čem pracujeme.
- Jak přemýšlíme.
A dal jim také možnost přispět dalším nápadem nebo se klidně na cokoliv zeptat.
Nechci ale, aby naše UX Wall sloužila pouze jako nějaká výstavka. Snažím se o to, aby to byl prostor pro ukázku naší práci, ale zároveň i pro spolupráci a diskuzi o tom:
- Co děláme,
- Proč,
- Pro koho,
- A jaké to přináší výsledky.
Klidně s tím, že budeme do návrhů (nebo kolem nich) malovat.
Stejně jako v GoodData chci na zeď přidávat i zpětnou vazbu a informace, které získáme od lidí, kteří naše produkty používají a neustále je „aktualizovat“. Mám v plánu také využít i tzv. scorecards a ukazovat, jak se našim aplikacím daří, jak je lidé používají a tak podobně.
Zároveň jsme se s Mattem, našim UX šéfem, bavili o tom, že by možná nebylo špatné pořídit televizi, na které bychom mohli rotovat nějaké UX věci, například zmíněné scorecards, různé návrhy, ale třeba také program a plány uživatelského výzkumu.
Šiřmě povědomí o UX napříč firmou
Co jsem si zatím zažil, UX je hodně o tom, že ostatním ukazujeme, co děláme, snažíme se je do dění zapojit a ukazujeme, co nám to může přinést a jak nám to pomohlo. Hodně nám to usnadní práci a zefektivní spolupráci s ostatními.
Osobně se tedy snažím šířit povědomí o tom, co děláme a jaké to má výsledky a dopady. Nejen že tak pomůžu ostatním lépe chápat význam a roli UX, ale také trochu rozšířím empatii mezi ostatní, abych se nám lépe pracovalo a dodávali jsme lepší výsledky.