Začít dnes s UX designem je poměrně snadné (i přes to, že u nás vlastně neexistuje žádné formální vzdělávání). Existuje totiž hromada skvělých vzdělávacích materiálů v podobě článků, online kurzů a knížek a dalších.
Například u knížek jsem v začátcích hodně ocenil pomoc s tím, se kterými začít. Je jich totiž hodně a může být těžké si nějakou vybrat. (A všímám si, že s tím má hodně začínajících designérů problém.)
Protože jsem o designu přečetl asi 150 knížek, dovolil jsem si udělat seznam těch, které bych začínajícím designérům doporučil a se kterými bych dnes určitě rád začínal.
Co je design
Když se tak zpětně ohlížím, hodně mi pomohlo si uvědomit, co je vlastně design. Díky tomu jsem změnil svůj přístup a uvažování o tom, jak mám svou práci dělat a proč.
- Design of Everyday Things
- Don’t Make Me Think
- Emotional Design: Why We Love (or Hate) Everyday Things
- Designing Interactions
- Design for the Real World
- Designing for People
Praktické knížky do začátku
Jako UX designéři typicky řešíme digitální produkty a uživatelská rozhraní. Neměli bychom ale zůstat pouze u „filosofického“ pohledu na design a dozvědět se i něco praktičtějšího – třeba jak navrhnout dobrý formulář, navigaci na mobilu, jak používat písmo a tak dále.
Protože s uživatelským rozhraním budou pracovat lidé, měli bychom se o nich také něco dozvědět – lidské tělo je totiž velice zajímavé, ale také má své hranice. Je potřeba se dozvědět, jak funguje naše paměť, vnímání a jak toho můžeme v rozhraní využít.
- 100 Things Every Designer Needs to Know About People (nebo Neuro Web Design)
- Designing with the Mind in Mind
Určitě bych také doporučil nějakou knížku o copywritingu – hodně budete psát. Protože jsem ale absolvoval několik kurzů, snažím se hodně číst a psát, tak takové knížky nevyhledávám. Nicméně do začátku se může hodit trilogie Piště jako copywriter od Otty Bohuše nebo některé knížky doporučené zkušenými copywritery.
Jak k designu přistupovat
Je užitečné si uvědomit základní aspekty designu a umět něco udělat. Určitě se také hodí k designu nějak přistupovat a začít si budovat tzv. designový proces – tedy způsob, jakým budete navrhovat řešení.
- Designing for Interaction: Creating Innovative Applications and Devices
- Sketching User Experiences: Getting the Design Right and the Right Design
- Sketching User Experiences: The Workbook
Určitě je jasné, že uživatelské rozhraní může být zajímavé a interaktivní. A co třeba navrhovat věci, které lidi zaujmou a zároveň pomůžou i samotnému byznysu?
Nejen ověřování návrhů
Jako designéři bychom měli zajistit, že námi navrhované řešení bude co nejlepší. Měli bychom tedy umět (a nebo o tom mít alespoň základní povědomí):
- Získat dostatek podkladů a informací.
- Návrhy ověřit.
Rozhodně lze dosáhnout lepších výsledků, když porozumíme problému, který řešíme.
- Universal Methods of Design
- Observing the User Experience
- Interviewing Users
- Rocket Surgery Made Easy
- Designing for the Digital Age
Komunikace a spolupráce
Osobně si myslím, že je užitečné si uvědomit, že design není pouze o kreslení. Jeho nedílnou součástí je například:
- Správná komunikace,
- Vyjednávání,
- Řízení projektů.
Vždy totiž budeme spolupracovat s někým dalším, kdo bude mít na řešení určitý zájem.
- Articulating Design Decisions
- Selling Usability
- A Project Guide to UX Design
- Undercover User Experience Design
- Storytelling for User Experience
Co se designérům určitě hodí
Jako UX designéři budeme věci navrhovat pro lidi a jak jsem již zmínil, je užitečné něco o nich vědět. Do začátku bych si to dovolil rozšířit a doporučil bych nějaké knížky o tom, jak:
- Přemýšlíme a uvyžujeme.
- Se rozhodujeme.
- Funguje lidská motivace a zvyky.
Z vlastní zkušenosti musím říct, že se hodně hodí mít o tom určité povědomí, protože to budete v práci velice často řešit.
- How we decide
- The Power of Habit: Why We Do What We Do, and How to Change
- Drive: The Surprising Truth About What Motivates Us
- Predictably Irrational
Závěrem
Určitě ještě existuje další spousta zajímavých knížek. Podle mě je ale potřeba s něčím začít a nemotat si hlavu pojmy jako jsou například Agile, Content Strategy, Voice & Natural User Interfaces, User Stories, Experience Mapping a další. Vše má svůj čas a je potřeba nejprve zvládnout základy.
Také musím říct, abyste nezůstali jen u čtění, ale vše si hned vyzkoušeli – ať už to bude na nějakém projektu v práci a nebo si budete doma jen tak „hrát“.
Poznámka: Připravuji menší designovou encyklopedii, kde určitě zmíním i další knížky (a nejen ty).
To vypadá jak co všechno přečíst během jednoho života UX designéra, hafo.
Které 3 bys vybral, kdybych na víc neměl čas?
„Don’t Make Me Think“ je jedna z mála knih, která mě ovlivnila v pubertě. 2 roky zpět vyšla po mnoha letech nová edice. Čtu a stále je to top!
Ahoj, díky za komentář. Těch knížek je trochu víc, odhadem tak na 2 roky čtení. To je tak akorát do začátku bych řekl :).
Osobně nemůžu doporučit pouze 3 knížky, ale třeba jednu z každé sekce, které by se měl UX designér věnovat. Co říkáš?
Sem s nimi 🙂
Díky moc za zmínění, Michale. Článek s ukládám s tím, že se k němu výhledově vrátím. Z řady knih pro designery občas čerpám, protože mi přijde, že se nedá dělat efektivní webcopy bez znalosti principů webdesignu. 🙂