Jako designér miluji různá „nápadovací“ sezení – tedy taková sezení, během kterých se mají generovat různé nápady. Třeba brainstormingy, různá design studia a další. Nejen že toho často hromadu vymyslíme, ale také se pobavíme, vytvoříme nové pracovní vztahy nebo lépe pochopíme ostatní kolegy či účastníky.
Ne vždy to ale funguje stylem „3,2,1, brainstormujém!“ Z různých důvodů to všem nemusí hned jít a moc toho nevymyslí. Někdy vůbec nic. Co jsem si ale vyzkoušel, hodí se naše mozky na nápadování připravit a dostat je do správného nastavení a nálady. S tím mohou pomoct jednoduché metody.
Ne všichni jsme na brainstorming připravení
Jako lidí nejsme stejní. Přirozeně. Jako lidé máme různé kořeny, vzdělání nebo jiné životní zkušenosti. Zároveň s tím ale také budeme mít různé způsoby uvažování. Hodně z nás si jistě prošlo tím, že nás učili, že nemůžeme dělat chyby, že ty se neodpouští nebo nás odrazovali (či přímo trestali), pokud jsme si dovolili mít jiný názor či různé nápady.
Stává se tedy, že než něco řekneme nahlas, raději si to pořádně promyslíme. Velice snadno se tak stane, že raději nic neřekneme. Což jsou právě případy, které se stávají během těchto různých „vymýšleních“ sezení a brainstormingů. Zároveň hodně lidí nemá zkušenosti s takovým tím „otevřeném“ přemýšlení, takže opět se bojí cokoliv říct.
Něco podobného jsme jistě mnohokrát zažili. I přes veškerou snahu a vysvětlování účastníkům brainstormingu se nám to nepodařilo příliš zlomit a nápadů se příliš mnoho nevymyslelo. To se prostě stává a je potřeba mít trpělivost a zkoušet to dál.
Já osobně věřím, že tomu, že tomu lze trochu pomoci. Třeba tím, že lidem ukážeme jak na to a nebo že se na generování trochu připravíme.
Mozek lze rozehřát
Jako designér často potřebuji generovat různé nápady na to, jak by mohly věci fungovat. Nemůže se stát, že se zaseknu a budu 2 hodiny sedět nad prázdným papírem, hledět z okna a tužkou si ze zubů dloubat zbytek oběda.
Musel jsem se naučit, jak tyhle věci překonat. Takže jsem začal používat jednoduché metody na rozehřátí a odbourání bloku. Stejné metody jsem zároveň zkoušel aplikovat v rámci různých kreativních sezení. Například aby se lidé nebáli generovat nápady, tak před samotným generováním nápadů připravím jednoduchý úkol, který budeme společně řešit:
- Pokud kreslíme, tak začínáme čmáranicemi – například různé tvary, nebo nějaký obrázek se snižujícím se časovým limitem. Například namalovat slona za 30 vteřin, poté 15, 10 a 5 vteřin. (Díky Adame, funguje to.)
- Pro využitím metod jako jsou například Nejhorší nápad nebo Provokace, které hledají právě špatné a zvláštní možnosti.
Snahou těchto jednoduchých rozhřívacích cvičení je právě odbourat strach z toho, že budu dělat nesmysly. My je totiž budeme dělat cíleně všichni. Lidé se u toho zároveň i pobaví. Díky tomu roztají ledy, nastavíme tu správnou náladu a přepneme se tak do správného nastavení pro generování nápadů.
Hodí se to například v případech, kdy potřebujeme generovat nápady například s vývojáři, což často analyticky a kriticky uvažující lidé. (Což se pro první fázi generování nápadů úplně nehodí.)
My jsme takhle v práci využili zmíněné metody pro rozehřátí před nápadováním. Například jsme s využitím metody Nejhorší nápad během 5 minut hledali různé zmrzlinové příchutě. Nejen že jsme vymysleli zajímavé chutě, ale také jsme se hodně nasmáli o tom, jak jsme si povídali o našich pocitech ohledně daných příchutích.
Podobných metod existuje spousta (hodně jich můžete najít například v knize Gamestorming). Dají využít samozřejmě i přímo pro generování nápadů, nejen pro rozcvičení. Samozřejmě záleží na tom, co v rámci daného sezení potřebujeme dosáhnout a kdo se jej účastní. Podle toho bychom měli zvolit vhodný přístup.
Jděme příkladem a pomáhejme
Když potřebujeme vytvořit různé nápady, nesoudím ostatní lidi, pokud jim to nejde. Stává se to a je to v pohodě – také jsem se s tím potýkal. Nejsme stroje, jsme prostě lidé. Věřím ale, že podobné techniky s tím pomohou více, než pokud budeme popisovat to, v jaké jsme náladě nebo něco podobného.
Zároveň se mi kolikrát osvědčilo i to, že jsem šel ostatním příkladem a vykopl jsem generování tím, že jsem jako první zmínil nějaký šílený nápad. Lidé se postupně přidávali, ledy se prolomily a my jsme na konci skončili s hromadou skvělých nápadů.