Pozice designéra v produktovém týmu

O technikách designu, designových principech, atp. se dá přečíst mnoho článků a knih. Studujeme psychologii, sociologii, lidskou motivaci, atp. Především proto, aby produkty správně fungovaly.

Mám ale pocit, že často zapomínáme na to, s kým spolupracujeme – na tým. Který tvoří lidé se stejným cílem a zájmem, jako máme my. A nemyslím jen ty designérské, ale i produktové. Které tvoří vývojáři, QA, atd.

Ze svých zkušeností mohu říct, že své znalosti můžeme skvěle využít k lepšímu fungování celého týmu a společnosti. A tím získat mnohem lepší výsledky v podobě kvalitnějšího produktu.

Designér nemůže být asociální sráč

Neustále mě překvapuje, kolik designérů nedokáže komunikovat nebo vycházet s lidmi. Především s těmi, se kterými spolupracují. Což je rozhodně špatně.

Od mnoha kolegů jsem slyšel, jak bylo těžké v předchozím zaměstnání s designéry spolupracovat. Například:

  • Jen jejich nápady a názory byly ty nejlepší.
  • Zbavovali se odpovědnosti u nedotažených designů slovy „to dorěší grafik“.
  • A nebo si vůbec nepřipouštěli jiná možná řešení.

Podobné chování není akceptovatelné, pokud lidé spolupracují v týmu. Sám jsem to několikrát zažil. A musím říct, že to opravdu citelně ovlivnilo kvalitu a rychlost dodání produktu.

Opravdu kvalitní produkt může vytvořit pouze sehraný tým. A ne chytrák, který nerespektuje názory ostatních. Čímž je ve výsledku demotivuje. Kolegové by měli být vždy kamarádi!

Parťák v produktovém týmu

Když jsem pracoval v agentuře, hodně mi chyběla úzká spolupráce s vývojáři. Neznal jsem technická omezení, nemohl jsem efektivně sledovat implementaci, atp. A když vývojáři nepřekonali technická omezení, měl jsem je často za blbce.

Dnes už vím, že většina problémů vzniká špatnou komunikací. Vývojáři nemusí pochopit záměr Product Managementu, designová rozhodnutí, atp. Proto je potřeba hledat způsob, jak celému týmu pomoci s doručením co nejlepšího výsledku.

Například pro mě je porozumění, spokojenost a nadšení mých kolegů-parťáků velmi důležité. Protože pokud tým nefunguje ideálně, odráží se to ve výsledcích. Například:

  • Implementace designu trvá dlouho.
  • Hledají se argumenty, proč věci nedělat místo hledání co nejlepších řešení.
  • V týmu vládné negativní atmosféra a hůře se tak komunikuje.

Proto se v GoodData snažím být pro každého oporou a pomocníkem. Snažím se využívat svých znalostí k co největší efektivitě a řešení problémů.

Nesnažím se být člověkem, který má potřeba do všeho mluvit. Na to se vždy najdou jiní. Ani nechci fušovat do práce team leaderům. Chci být ale co nejlepším parťákem, pomoct řešit problémy a odvádět co nejlepší práci. Jak svou, tak i celého týmu.

Naslouchejte a žijte s týmem

V týmu není možné říct, že něco něco není má vina, ale vina ostatních. Vždy je vina na celým týmu. Tvoříme jak tým – padáme jako tým. Proto je potřeba žít s týmem a pečlivě naslouchat.

Věřím, že jako designéři máme dost znalostí na to, abychom byli týmu prospěšní nejen dodáváním kvalitních designů. Můžeme pomoci objevit slabší motivace, problémy v komunikaci, atp. A když lidi práce baví a naplňuje, doručí mnohem kvalitnější výsledky.

Komentáře

  1. Kolegové musí být hlavně profesionálové, tj. musí si uvědomovat, že jejich zaměstnavatel od nich očekává součinnost. Kamarádství je těžko vymahatelný bonus.

  2. Š. Burian: díky za komentář. Souhlasím, že by měl být každý zaměstnanec profesionál. Ale překvapuje mě, kolik lidí se tak nechová.

    Vymáhat kamarádství je samozřejmě nesmysl. Tak jsem to ani nemyslel. Ale pokud se k sobě lidé chovají dobře a vycházejí spolu skvěle, stanou se kamarády hodně snadno. V GoodData tak fungujeme naprosto normálně.

Napsat komentář